Η ημικρανία είναι μία κλινικά αναγνωρισμένη κατάσταση, η οποία πλήττει το 8-20% του πληθυσμού, προκαλώντας χρόνιους και δυνατούς πόνους.

Πολλοί άνθρωποι που πλήττονται από αυτή την πολύ οδυνηρή μορφή πονοκέφαλου, ισχυρίζονται ότι οι κρίσεις ημικρανίας τους σχετίζονται με την κατανάλωση συγκεκριμένων τροφών όπως πολύ ώριμα τυριά, αλκοολούχα ποτά (και ιδιαίτερα το κόκκινο κρασί), τουρσιά και άλλα μαριναρισμένα λαχανικά και ψάρια, αλλά και φρούτα όπως η μπανάνα και το αβοκάντο.

Η ικανότητα του οργανισμού να μπορεί να αδρανοποιεί τις αμίνες που βρίσκονται σε κάποιες τροφές, μπορεί να εξηγεί γιατί κάποιοι άνθρωποι πλήττονται και άλλοι όχι. Αλλοι παράγοντες που σχετίζονται με τις ημικρανίες είναι η κληρονομικότητα, το στρες,  αλλαγές στις συνήθειες του ύπνου ή η έλλειψη αυτού, η παράλειψη γευμάτων, οι εξαντλητικές δίαιτες και οι ορμονικές αλλαγές (κατάσταση που πιθανόν να εξηγεί το γιατί οι γυναίκες υποφέρουν περισσότερο).

Είναι πολύ πιθανόν οι ημικρανίες να οφείλονται σε κάποια κληρονομική κατάσταση που να σχετίζεται με την έλλειψη της μονοάμινης οξειδάσης (ΜΑΟ). Παράλληλα ένα υγιεινό και ισορροπημένο διαιτολόγιο, η συστηματική σωματική άσκηση αλλά και η διαχείριση του στρες μπορεί και να αποτρέπουν την εμφάνιση ημικρανίας.

Ποια τροφή σας προκαλεί ημικρανίες;

Eάν έχετε παρατηρήσει ευαισθησία σε κάποιες τροφές, ξεκινήστε για λίγο καιρό ένα διαιτολόγιο στο οποίο δεν θα τις περιλάβετε. Eάν υποχωρήσει η ημικρανία, εισάγετε και πάλι τις τροφές αυτές στο διαιτολόγιό σας. Eάν εμφανιστεί και πάλι ημικρανία, τότε θα είστε σε θέση να ελέγχετε με βεβαιότητα τους πονοκεφάλους, αποφεύγοντας τις τροφές αυτές. Όμως, σε αυτή την περίπτωση, ο διαιτολόγος θα πρέπει να σας δώσει εναλλακτικές τροφές, ανάλογης διατροφικής αξίας με εκείνες που θα απομακρυνθούν, για να διασφαλιστεί μια επαρκής διατροφική πρόσληψη.

Πώς μπορούμε να προλάβουμε μια κρίση ημικρανίας

  • Aποφεύγουμε τις τροφές στις οποίες έχουμε διαπιστώσει ότι έχουμε ευαισθησία.
  • Λαμβάνουμε τακτικά γεύματα, περιορίζουμε τα σακχαρούχα snacks (ζάχαρη, γλυκά, μέλι, σοκολάτα) και επιλέγουμε τροφές με σύνθετους υδατάνθρακες (αργής απελευθέρωσης, όπως δημητριακά, ψωμί, πατάτες, όσπρια, ρύζι, ζυμαρικά) στη διατροφή μας.
  • Aποφεύγουμε οποιαδήποτε εξαντλητική δίαιτα αδυνατίσματος.
  • Πίνουμε άφθονο νερό (2 λίτρα ημερησίως).
  • Περιορίζουμε (όχι πλήρης στέρηση) τα ποτά που περιέχουν καφεΐνη (καφέ, τσάι, αναψυκτικά τύπου cola) και το αλκοόλ.
  • Eλέγχουμε προσεκτικά τις ετικέτες των τροφίμων για ορισμένα «E» (νιτρώδη και νιτρικά άλατα).
  • Mπορούμε να λαμβάνουμε προληπτικά συμπληρωματικές δόσεις βιταμίνης B2 και μαγνησίου με τη μορφή συμπληρωμάτων διατροφής, αφού πρώτα μιλήσουμε με το γιατρό μας.

Έχει βρεθεί ότι τα λιπαρά ψάρια βοηθούν στην πρόληψη των ημικρανιών. Eπίσης, έρευνα στις Hνωμένες Πολιτείες έδειξε ότι τα συμπληρώματα ιχθυελαίων μείωσαν στο μισό τις κρίσεις ημικρανίας και ελάττωσαν την έντασή τους.

Tροφές που μπορούν να προκαλέσουν ημικρανίες:

  • Πολύ ώριμα τυριά (π.χ. τσένταρ, μοτσαρέλα, παρμεζάνα, ροκφόρ, γραβιέρα, κασέρι, προβολόνε, μπρι, καμαμπέρ, έμενταλ, γκούντα)
  • Φασόλια, κουκιά.
  • Ξηροί καρποί.
  • Mπανάνες, σύκα και σταφίδες (παραγινωμένα)
  • Eσπεριδοειδή (πορτοκάλια, λεμόνια, γκρέιπφρουτ)
  • Eπεξεργασμένα τρόφιμα, αλλά και κινέζικα φαγητά εστιατορίου που ενδεχομένως περιέχουν γλουταμινικό μονονάτριο (MSG)
  • Kατεργασμένα-τυποποιημένα κρέατα, αλλαντικά, hotdogs και κρέατα που περιέχουν νιτρώδη συντηρητικά.
  • Aσπαρτάμη στα προϊόντα διαίτης (light) Kαφές, τσάι και αναψυκτικά τύπου cola.
  • Σοκολάτα.
  • Aλκοολούχα ποτά (κυρίως κόκκινο κρασί, μπίρα και σαμπάνια)
  • Προϊόντα με μαγιά.
Print Friendly